The Golden Triangle Tour - Reisverslag uit Calicut, India van Silke Visser - WaarBenJij.nu The Golden Triangle Tour - Reisverslag uit Calicut, India van Silke Visser - WaarBenJij.nu

The Golden Triangle Tour

Door: Silke

Blijf op de hoogte en volg Silke

21 Augustus 2016 | India, Calicut

Dinsdag 9 augustus was het zo ver de Golden Triangle Tour begon! Maak lekker een kopje thee of koffie, neem er een koekje bij, want dit wordt een lang stuk lezen, want ik neem jullie mee op reis!

DELHI: 9-10 augustus
Na een best lange dag reizen kwamen Matthijs en ik aan in Delhi. Onze chauffeur die met ons de hele tour ging doen, was helaas niet een grage prater, maar hij kon wel goed rijden en was vriendelijk. Eerste indruk van Delhi: wat – een – chaos! Ik dacht dat het verkeer in Calicut al erg was. Nou Delhi was nog veel erger. En zó ontzettend veel mensen, overal waar je keek, mensen, mensen en nog eens mensen. Delhi was overweldigend en niet te bevatten. Gelukkig waren er ook plekken waar het prachtig en rustig was. De parken zijn in Delhi echt supermooi en de toeristische attracties waren ook best rustig. Een heerlijk contrast! Onze sightseeing tour in Delhi begon met een kleine teleurstelling, het Red Fort was helaas gesloten i.v.m. voorbereidingen voor ‘Independece Day’ op 15 augustus. Hierna gingen we door naar een park waar een gedenkplaats is voor Ghandi, genaamd Raj Ghat. Het park was super mooi en rustig, er waren maar een paar mensen tegelijk met ons daar. De volgende stop was het complex waar Humayun Tomb staat, een tombe van een keizer die regeerde tijdens het Mogol rijk (niet: Mongoolse) in India. Hier moest voor het eerst entree worden betaald en we kwamen er al gauw achter dat ‘foreigners’ veel meer moeten betalen dan de Indiase mensen. Wij moesten 500 Rupee (€6,70) per persoon betalen, een inwoner van India maar 30 Rupee (€0,40). Het complex was super mooi, met meerdere oude tempels en tombes, maar het hoogtepunt was toch echt de grote tombe. Het is een soort kasteel, die helemaal leeg is behalve de graftombe die er in staat. Maar vooral de buitenkant is prachtig samen met de omgeving waar het in staat. Ik had op dat moment niet het gevoel dat ik in Delhi was, omdat de sfeer zo veel rustiger was. Eenmaal uitgekeken hier zijn we naar de Lotus Temple gereden, dit is een super moderne tempel in de vorm van, je raad het al, een lotus. Het idee achter deze tempel is dat alle gelovigen, met allerlei religies, samen in een ruimte kunnen bidden. De tempel was echt heel mooi en door het moderne design een contrast met de oude tempels. De Qutb Minar met het complex er omheen was de volgende stop. Dit is een complex waar de hoogste minaret ter wereld gemaakt van bakstenen staat, als ik goed heb opgelet. Verder stonden om de minaret nog andere mooie gebouwen, allemaal uit het tijdperk van het Mogol rijk. Als laatste stond het presidentieel verblijf en het parlement op het programma. Dit kon alleen vanaf de buitenkant bewonderd worden, maar was mooi om te zien. Twee statige gebouwen tegenover elkaar, als een tweeling, want de gebouwen waren identiek. Op de terugweg nog langs India Gate gereden, die ook afgesloten was voor bezoekers door Independece Day.

AGRA 11-12 augustus
De volgende dag was het vroeg opstaan, want de reis vervolgde zich naar Arga, de stad van de Taj Mahal! Het eerste wat mij opviel toen we Delhi uit reden en op de snelweg waren, dat er bijna niemand op de snelweg reed. Het was echt heel erg rustig qua verkeer. Het landschap leek best wel op Nederland, behalve de rieten hutjes die bij de akkers stonden en het was iets meer heuvelachtig. Na ruim 250 kilometer rijden, kwamen we aan in Agra, waar sightseeing gelijk begon. Natuurlijk was de eerste stop de Taj Mahal. Na een stukje lopen, wel fijn even de benen strekken, en een heleboel straatverkopers te hebben ontweken was ze daar: DE enige echte Taj Mahal. Echt een prachtig complex helemaal van marmer stond daar te schitteren! Wauwie! Ondanks dat er stellages waren, was het alsnog een mooi gezicht. Het was er wel redelijk druk, maar voor mijn gevoel kon het nog veel en veel drukker zijn. Je kon gewoon een mooie foto maken, lekker vrij rondlopen en genieten van het uitzicht. Het is met volle maan ook een populaire attractie, omdat het complex dan door het marmer en de edelstenen licht geeft. Vanaf het Agra Fort was de Taj Mahal ook goed te zien, maar dan in de natuur er omheen. Dat was ook echt een mooi plaatje om te zien! Het Agra Fort was ook indrukwekkend. Nu wordt het Fort voor 80% gebruikt voor het leger en 20% is te zien voor toeristen, en ik vond het deel dat ik had gezien al groot, moet je nagaan… De volgende dag hebben we nog het Sikandra Fort bekeken, dit is de tombe voor Akbar de grote, een belangrijke Mogol keizer destijds. Dit stond ook weer in een super mooi park, waar je veel pauwen zag en ook nog een aantal herten. Hierna vervolgde de reis naar Jaipur. Net na de Agra Gate, staat de stad Fatehpur Sikri, de stad van de overwinning. De opa van de man die de Taj Mahal heeft laten bouwen heeft deze stad veroverd. In deze stad staat een fort of paleis, met aan de voet super hoge trappen, hier zijn we ook naar binnen gegaan. In dit paleis staat een witte tombe voor een heilige die ervoor heeft gezorgd dat de Mogolse keizer een kind heeft kunnen krijgen. Nu is het een soort pelgrimsoort, waar mensen geld doneren en zich laten zegenen voor kinderen, een huwelijk, een baan enzovoort. Zelfs Sarkozi is er geweest met zijn vrouw en zijn vrouw heeft daarna een kind gekregen… Het is een mooi verhaal en een super mooi complex, alleen zit er een rauw randje aan. Matthijs en ik zijn afgezet en in de toeristische val getrapt. Onze gids leidde ons naar een man toe die kleden, bloemen en een touwtje in een pakket verkocht. Voor ons gevoel werden we gedwongen om dit te kopen, want er werd niks overlegd. Voor we het wisten waren we beide 1000 Rupee lichter en stonden we en touwtje te knopen om drie wensen te doen. Nou dat was de eerste domper en tevens eye opener, dat we als toeristen als een wandelend bankbiljet worden gezien. De gidsen hier in India schamen zich er ook niet voor om fooi te vragen: ‘where is my tip’ hebben we al heel vaak langs horen komen. Moet je is in Nederland proberen! Goed genoeg gezeur, hopelijk komen die wensen uit. Hier heb ik weer van geleerd en achteraf gezien we hadden gewoon nee moeten zeggen.

JAIPUR 12-13 augustus
Jaipur wordt ook wel ‘The Pink City’ genoemd. Hier bleek ik een hele mooie hotel kamer te hebben, met een uitzicht over het meer paleis, waar Jaipur om bekend staat! ’s Avonds na aankomst hebben Matthijs en ik nog cricket gespeeld met kinderen die op het veld voor het hotel aan het spelen waren. Was heel erg leuk om een beetje contact met ze te hebben via sport! Ik ben er ook nog achter gekomen dat ik het slagbal van vroeger niet verleerd ben, haha! Na een goede nacht was het tijd voor sightseeing in en rondom Jaipur. Het begon met het Amber Fort, dat omringt word door een super mooi berglandschap. Het Amber Fort was te voet te betreden maar ook per olifant… Ookal vond ik het best zielig, ben ik toch op zo’n zitje op een rug van een olifant geklommen. Het was totaal niet comfortabel, maar wel een bijzondere ervaring om op de rug van een olifant een fort binnen te komen! Het fort was zelf ook zeer mooi! Vooral het uitzicht vanaf die hoogte op het dal en de omringende bergen was heel bijzonder! Ook leefden er apen in het fort, dus die kwamen al spelend langs gerend. Op de terugweg stopten we aan het rand van het meer om het meer paleis Jal Mahal te bekijken. Helaas kan je er nu niet meer heen met een bootje, wat echt super zou zijn geweest! Onze gids had er een flink tempo in zitten dus die loodste ons naar de volgende plek het City Palace van Jaipur. In India heb je nog steeds een heleboel kleine koninkrijken, die nu geen macht meer hebben, maar wel hun paleizen hebben behouden. Dit was daar een van en het was mooi om te zien hoe vroeger de koninklijke familie daar woonde. Na een goeie lunch en welverdiende rust gingen we door naar Hawa Mahal. Dit is ook van de meest iconische gebouwen van Jaipir, het is een super mooie gevel met 953 ramen, balkons en nissen met een heleboel verdiepingen. Vanaf de top kon je de ‘Pink City’ goed zien, ondanks het vele verkeer dat beneden in de straten krioelde. Ik had door de foto’s op internet iets meer verwacht van Jaipur, vooral doordat het de roze stad zou zijn, maar dat viel een klein beetje tegen. Vooral het Amber Fort was een favoriet voor mij!

JODHPUR 14 augustus
Vanuit Jaipur reden we verder naar Jodhpur, ‘The Blue City’ of ‘Sun City’. Dit was de langste rit tot nu toe, namelijk ruim 350 kilometer. Het landschap werd onderweg wel steeds spectaculairder met bergen en rotspartijen. Rond een uur of drie in de middag kwamen we aan en mochten we gelukkig gelijk lunchen. Hierna ontmoetten we onze gids. Dit was een hele leuke oudere Indiase man die in Europa en Australië had gewoond. Hij had een gezonde dosis humor, dus dat was een super leuke start! Hij nam ons als eerste mee naar het Mehrangarh Fort. Dit Fort stond ook op een berg, vanwaar je de blauwe stad prachtig kon zien. Ook het omringende berglandschap was weer heel mooi om te zien. Er stond ook een lekker verkoelend windje die meer dan welkom was! Aan de voet van het fort staat de Jaswant Thada temple. Die hebben we niet van binnen bekeken door tijdgebrek en ook omdat de gids zei dat het helemaal leeg was van binnen. De buitenkant was ook goed te bewonderen van een afstandje. We zijn nog wel naar een lokale markt geweest. Ik weet niet zo goed wat het was, maar ik vond dit een van de mooiste steden, ookal verbleven we er maar een nachtje. De sfeer was gewoon heel fijn!

UDAIPUR 15-16 augustus
Wauwie!! De weg naar Udaipur was echt prachtig!! De chauffeur heeft ons door de bergen heen gereden. Haarspeldbochten, ravijnen, bossen, watervallen en nog veel meer gezien. Wat een mooie route om te rijden! Zeker in vergelijking met de snelwegen, waar we vooral op hebben gereden. Maar door de bergroute was het wel een zeer lange rit. Onderweg nog gestopt bij de Jain Temple. Was een mooie tempel, waar het best rustig was. Hier moest Matthijs een lange broek en een sjaal lenen, anders mocht hij de tempel niet in. Het was geen gezicht, dus ik heb me kapot gelachen! Het hotel hier had een dakterras, dus daar is dankbaar gebruik van gemaakt door ons. Verder was het hotel niet echt super, de kamer rook raar, was niet super schoon en het ontbijt was echt slecht… Dus ik begon sightseeing in Udaipur een beetje chagrijnig, maar dat mocht van mij ook wel een keer! We hebben eerst het City Palace bekeken, dat aan een meer ligt. Eerlijk, ik vond het meer met het ‘Lake Palace’ er middenin een stuk interessanter dan het paleis zelf, haha! Was jammer dat hier niet echt een plek was waar je even lekker aan het water kon zitten. Dus gingen we maar door naar de Jagdish Temple waar we nog gezang hebben bijgewoond, was bijzonder om mee te maken. In de buurt was het Sahelion Ki Bari, een mooi park met een aantal fonteinen. Hierna was het sightseeing al klaar voor vandaag, dus de rest van de dag op het dakterras uitgerust. Ik was toch best wel moe van al het reizen, ondanks dat ik alleen maar hoef te zitten in de auto.

PUSHKAR – JAIPUR 17 augustus
Vierhonderd kilometer rijden in India, dat is toch best wel heel erg lang! Het eerste deel van de reis ging best wel snel! Onderweg brachten we nog een bezoek aan Pushkar, volgens de gids de meest heilige stad van India. Hier de Brahma Temple gezien en een zegening gekregen bij het Pushkar Lake, wel weer voor 500 Rupees… Maar hierdoor heb ik wel weer goede karma en zijn mijn dierbaren ook gezegend, haha! Hierna vervolgde de weg terug naar Jaipur, wat wel echt nog lang duurde voordat we er waren.

JAIPUR 18 augustus
Vandaag zijn we op aanraden van onze chauffeur naar het olifanten park gegaan in Jaipur. Hier ‘wonen’ de olifanten en kan je ze voeren, ze versieren, knuffelen en wassen, wel voor een dikke prijs natuurlijk. In het begin vond ik het super eng om dichtbij te komen en ze te knuffelen, maar na een half uurtje wennen durfde ik het toch wel. Het zijn echt super grote dieren en een beetje onvoorspelbaar in gedrag! Matthijs die had er geen moeite mee en die wou zelfs met eentje in het zwembad om haar te wassen. Nou mij niet gezien hoor! Respect dat hij het durfde, ik heb vanaf de kant kunnen meegenieten van het plezier van de olifant. Het was een speelse olifant die veel water uit haar slurf sproeide en beweeglijk in het water was. Heel leuk om te zien! Voor de rest van de dag vrij gehad, dat was maar goed ook wat plotseling werd ik best wel ziek… Een beetje jammer om zo de vakantie te eindigen, maar het was niet anders.

Het was een super mooie tour zo door de Golden Triangle van India! We hebben echt heel veel mooie dingen gezien. Nu weer ‘thuis’ in Calicut en het is bijna tijd voor de stage die gaat beginnen bij JDT. Hopelijk hebben jullie genoten van deze blogpost en ik spreek jullie weer bij de volgende!

Liefs!

• 23 Augustus 2016 - 23:52

Yvonne :

Lieve Silke,
    Wat een heerlijk verhaal uit alles maak ik op dat je heel erg goed kijkt, heerlijk om te lezen dat je zo geniet.
    Wat een andere wereld hè? Mooi dat je dit allemaal meemaakt.
    Hopelijk was je snel weer beter.
    Heel veel plezier oom u je stage gaat beginnen.
    Dikke knuffel Yvonne

• 24 Augustus 2016 - 18:45

Kees :

Wat een story Silke. En je bent nog maar even op reis. Succes met je stage straks. Groetjes Kees

• 28 Augustus 2016 - 15:57

Oma Vlaanderen :

Vanmiddag zijn
    Kees en Yvonne geweest,van hun heb ik je site gekregen, dit is voor mij even uitproberen.Liefs oma vlaanderen.