Update: bezoek uit Nederland en naar Mysore - Reisverslag uit Calicut, India van Silke Visser - WaarBenJij.nu Update: bezoek uit Nederland en naar Mysore - Reisverslag uit Calicut, India van Silke Visser - WaarBenJij.nu

Update: bezoek uit Nederland en naar Mysore

Door: Silke

Blijf op de hoogte en volg Silke

15 Oktober 2016 | India, Calicut

Hallo lieve mensen in het koude kikkerlandje Nederland! Van alle berichtjes heb ik gehoord dat de herfst officieel is begonnen in Nederland. Nachtvorst en temperaturen onder de tien graden overdag! Hier in India is het verre van herfst, ookal heeft het de hele dag geregend vandaag haha! Maar dat was ook voor het eerst!

Het gaat hier goed op de campus van JDT in Calicut. Stage wisselt zich af met scriptie en ’s avonds vind ik het erg fijn om te sporten, dus dat doe ik regelmatig. Ook heb ik wat vriendinnetjes gemaakt hier in het hostel. Vooral met de dames tegenover mij en naast mij kan ik het goed vinden. Wat we dan zoal doen, nou vooral veel kletsen en af en toe ‘selfies’ maken, want ik heb natuurlijk mijn mobiel. De meiden mogen twee keer per week twee uur op hun mobiel en daarna moeten ze hun mobiel weer inleveren. Een beetje een regel uit de prehistorie, aangezien ze hier up to date zijn met de smart phones! Ze worden hier ook gemaakt, dus dat verklaard een hoop haha. Wat ook wel grappig is om mee te maken is de wekelijkse stroom uitval, want minimaal een keer per week is er een ‘power cut’ en dan is het warm en heel erg donker zonder ventilator en licht! Maar ik vind het niet erg, eigenlijk best wel gezellig zo op de gang met allemaal zaklampjes. Een keer heb ik een soort spooktocht gedaan met Dia (‘beste vriendinnetje hier’) waarbij ik met een zaklamp onder mijn hoofd aanklopte bij verschillende kamers en de meiden de stuipen op het lijf jaagde haha. Dat vond de ‘warden’, de bewaakster/gangmama niet zo grappig, maar ze kan of mag niet boos op mij worden, hihi!

Verder heb ik nog verschillende keren geshopt in Calicut, samen met Matthijs en wat vrienden die we hier hebben gemaakt. Ook zijn we naar de film geweest, geen Bollywood film, maar een Hollywood film, namelijk ‘The Shallows’. Was erg leuk en de volgende keer wil ik naar een over de top Bollywood film, ookal versta ik er niks van, het lijkt mij een hele belevenis! Matthijs en ik zijn ook een aantal keer buiten de deur gaan eten, want eerlijk gezegd is het hostel eten niet echt wat. Er zijn dagen dat we gewoon hetzelfde eten als we met de lunch hebben gegeten en helaas eten ze hier niet heel veel groenten! Dus het hostel eten wordt afgewisseld met restaurant eten, wat een prima balans is! Naast het contact met de mensen hier heb ik gelukkig nog regelmatig skype contact met mijn ouders en natuurlijk met Brend, wat altijd erg gezellig is!

Twee weken terug zijn William en Chris langs geweest hier in Calicut, zij werken voor het International Office van het Saxion. Het was heel grappig en herkenbaar om te zien hoe Chris zich verbaasde over de gang van zaken hier, ik kon me heel goed in hem verplaatsen want zo voelde ik mij in het begin ook. William heeft JDT al een aantal keer bezocht dus die was het wel gewend. Ik vond het erg prettig om met hen te praten over het verblijf hier en om toch een beetje mijn hart te luchten over de dingen waar ik tegenaan loop hier. Natuurlijk werd er volop gebruik gemaakt van ons vier buitenlanders, want we werden van de ene conferentie naar de andere gesleept en we hebben ook een aantal meetings bijgewoond. De helft van de tijd gebeurd er niets, zou in Nederland echt niet kunnen, maar hier kan dat dus wel haha! Tijdens de conferenties werden Matthijs en ik verrast dat wij ook een speech moesten houden, dus in totaal hebben wij rond zo’n vijf speeches gehouden, onvoorbereid en natuurlijk in het Engels. Ging nog best goed haha! Op de laatste avond zijn we nog met een heel team van JDT personeel uit eten geweest! Was heel erg gezellig en weer veel gepraat met William en Chris, zo fijn om zo veel Nederlands te kunnen praten met anderen!

Matthijs en ik hebben helaas wel van twee leuke mensen afscheid moeten nemen. De eerste was Akheel, een fysio docent die heel veel voor ons hier in Calicut heeft geregeld. Hij is naar Abu Dhabi gegaan voor een nieuwe baan. Heel veel mannen hier werken in de Arabische landen en komen af en toe thuis om hun vrouw en kinderen te zien. Best bizar, maar ook wel logisch, aangezien ze daar veel meer geld verdienen dan hier. De tweede van wie wij afscheid moesten nemen was Rajvinder, zijn revalidatie zat er op en hij moest weer naar huis voor zijn baan. Echt heel erg jammer dat hij weg moest, want hij was samen met Sateesh onze beste vriend hier waarmee we allemaal leuke dingen hebben gedaan!

Ook heb ik nog een ander mooi en bizar verhaal voor jullie. Er is een nieuw meisje ‘geadopteerd’ door JDT, zij krijgt haar studie en het verblijf als een gift. Zij heeft echt iets heel ergs moeten doorstaan. In Bangalore waar ze eerst voor verpleegkundige studeerde is ze heel erg gepest door andere meiden. Zo erg dat ze haar hebben gedwongen om WC reiniger te drinken… echt zó erg! Ze heeft hierdoor ruim een maand op de intensive care unit van het ziekenhuis gelegen en ze is er weer bovenop gekomen. Nu zit ze dus hier op school en is ze ‘geadopteerd’ zoals ze dat hier noemen. Wij waren er toevallig bij toen ze werd ontvangen. Heel mooi en lief want er waren zo veel studenten van verpleegkunde die haar kwamen verwelkomen. Daarnaast was er ook veel pers, want dit is wel een groot verhaal geweest in India. Ik en Matthijs hebben nog met onze namen in de lokale krant gestaan en het stuk dat ik haar een hand gaf is ook tv uitgezonden. Heel mooi om te zien dat haar ouders zo geëmotioneerd waren door alles, want het is wel echt heel erg heftig hoor! Wat wel leuk is, is dat dit meisje mijn nieuwe buurmeisje is! Dus we kunnen een beetje kletsen met elkaar en ik heb tegen haar gezegd dat zolang ik er ben er niks met haar gebeurd, haha! Dat kon ze wel waarderen geloof ik.

Afgelopen weekend zijn Matthijs, Sateesh en ik met zijn drietjes op een trip naar Mysore gegaan. Mysore ligt in de staat Karnataka, dus dat is weer iets nieuws! Het begon allemaal wat minder, want onze chauffeur was twee uur te laat en wij waren om 4:30u opgestaan… Maar eenmaal onderweg was het echt genieten. We reden namelijk door Wayanad! En dat is toch zó mooi! Ik had niet verwacht daar terug te komen dus ik was helemaal blij! Zulke mooie bergen en bossen zijn daar. Hoe dichterbij we bij Mysore kwamen hoe meer het landschap op een woestijn begon te lijken. Ik had dat al een beetje in Rajastan gezien tijdens de Golden Triangle Tour, maar dit was nog veel mooier! In Mysore was het Dasara festival aan de gang, dus het was flink druk met binnenlandse en buitenlandse toeristen.
Het eerste wat we hebben bekeken is het beroemde Mysore Palace, wat aan de buitenkant veel en veel mooier en ook interessanter is dan de binnenkant. Hierna gingen we naar St. Philomena’s church, dit is een kerk die je ook in Europa zou kunnen zien. Sateesh was helemaal enthousiast, maar ik ben dit soort kerken wel een beetje gewend, haha! ’s Avonds gingen we op pad, eerst door een lokale markt (Devaraja market) gelopen, dit is een markt met hele nauwe steegjes, maar heel erg gezellig met allerlei lichtjes en de leuke dingetjes die ze verkopen! Hierna gingen ineens alle lichtjes voor het Dasara festival aan. WAUW WAUW WAUW! Wat een mooi gezicht! Het leek wel kerst, haha! Het was zo mooi overal en er hing wel een beetje een kerstsfeer voor mijn gevoel, ondanks dat het warm was! Maar het hoogtepunt was toch het Mysore Palace dat van top tot teen was bedekt met lichtjes. Echt prachtig!! Ik heb tijdens het lopen door de stad echt mijn ogen uit gekeken, niet alleen maar naar de lichtjes maar ook naar de mensenmassa die op de been was.
De volgende dag gingen we eerst naar het Jaganmohan Palace, dit is nu een museum voor de kunst. Was wel interessant om een keer de Indiase kunst te bekijken. Daarna wilden we naar Chamundi Hill, de berg waar het hele verhaal van dit festival om draait. Maar volgens meerdere riksja drivers was het niet mogelijk om naar boven te gaan i.v.m. het festival. Gelukkig vroegen we ook de mensen van het museum dat en zij zeiden dat er gewoon bussen naar boven gingen. Dus aan de voet van de berg zette onze chauffeur ons af en gingen we verder staand in een volgepakte bus, was ook weer een hele nieuwe belevenis! Boven op de berg stond een tempel, die helaas helemaal in de steigers stond, maarja gelukkig heb ik genoeg tempels hier gezien die misschien nog veel mooier waren! Hier was het echt heel erg druk! In de tempel was het echt gekkenhuis met veel geduw en getrek… best wel raar vond ik dat want het is een ‘heilige’ plek voor de gelovigen. Maar ik vond het eerder een soort geldmachine met wat ‘neppriesters’ die vooral uit waren op het geld van de mensen. Misschien heb ik het mis, maar zo kwam het in ieder geval op mij over. Bovenop de berg was een heel mooi uitzicht over Mysore en de omgeving te zien! Hierna zouden we eigenlijk naar de Brindavan Gardens gaan, een botanische tuin met mooie planten en kruiden, maar halverwege draaiden we toch om, omdat we graag naar de dierentuin wilde en die sloot over 2,5 uur. De dierentuin was heel erg leuk en ook best wel mooi! Ik had niet verwacht dat het best wel zou lijken op de dierentuinen in Nederland. Het was schoon en de verblijven zagen er ook prima uit, voor zover dat in een dierentuin kan natuurlijk. Sateesh was als een kind zo blij in de dierentuin. Hij keek echt zijn ogen uit en trok ons van het ene verblijf naar het andere. Ook wel grappig hij kan de Z niet zo goed uitspreken dus hij ‘zoo’ als ‘jew’ uit. Daar moest ik wel om lachen!
Onze laatste dag in Mysore zouden spenderen aan wat shoppen en de olifanten parade bekijken. De parade is het hoogtepunt van het festival en eigenlijk draait het daar alleen maar om. Helaas vertelde iedereen een andere start tijd tegen ons variërend van 13:00u tot 16:00u… De parade bleek pas rond een uur of drie-vier uur ’s middags te beginnen. Wat zou betekenen dat wij te laat bij de ‘grensovergang’ van Karnataka en Kerala zouden zijn, die sloot al best vroeg namelijk. We hebben dus helaas de olifanten parade niet kunnen zien!

Wat ik wel heb gezien op de terugweg in het bos was een kleine olifant in het wild!! Echt heel erg bijzonder! Ik zag hem heel snel en zei tegen de chauffeur dat hij moest stoppen. Op het moment dat we op de plek terug waren had het olifantje zich omgedraaid zodat we alleen zijn kleine olifanten kont konden zien, haha! Dus heb ik daar alleen een foto van. Maar ik heb zijn voorkant wel gezien toen we er langs reden, dus daar ben ik heel blij mee! Het bos was trouwens ook wel bijzonder, want ik vond het echt heel erg veel lijken op de Veluwe, waar ik als kind heel veel ben geweest. Het voelde af en toe echt alsof ik door een Nederlands bos reed, haha!

Zo dat was weer een update! We hebben hier nog zo’n veertig dagen te gaan… Niet normaal hoe snel te tijd gaat! Ik denk dat de aankomende tijd vooral in het teken staan van stage lopen en de scriptie schrijven, maar misschien dat we er nog een klein tripje tussen proppen, hihi, maar even zien of het uitkomt! Ik ben al heel blij met wat ik allemaal heb gezien van India en ik ben van plan nog heel erg te genieten van mijn verblijf hier in Calicut!

Oja misschien wel goed om te weten, ik kom 1 dag eerder terug. Ik vlieg nu 23 november terug en kom op 24 november aan in Nederland. De vliegmaatschappij had ineens besloten dat ze nu al wisten dat ze de 24e niet zouden vliegen van Calicut naar Mumbai!

Heel veel liefs en tot de volgende!

  • 15 Oktober 2016 - 09:00

    Yvonne:

    Lieve Silke,
    Wat een heerlijke verhalen weer, prachtig om te lezen hoe goed je het naar je zin hebt hebt.
    En wat maak je veel mee!!, wat zie je veel en beleef je alles intens.

  • 15 Oktober 2016 - 15:22

    Ineke:

    Lieve dochter; wat een prachtig verhaal weer! Genieten . Soms stiekem even kijken hoelang je nog weg blijft. Maar de tijd gaat snel! Geniet ervan !

  • 16 Oktober 2016 - 15:57

    MB Vlaanderen :

    Hallo Silke, hier ben ik weer eens.. Je zult wel denken ik hoor niets meer van oma, maar om eerlijk te zijn ik wist niet meer goed hoe het moest. Nu toch maar weer eens geprobeerd en ja hoor , het is gelukt.Zo te lezen heb je het erg naar je zin, fijn is dat.
    Met mij gaat het wel goed, vandaag zijn Bas en Anne geweest en in de weekenden heb ik wel vaker bezoek.Gelukkig wel, want alleen is niet altijd leuk, vooral niet in het weekend.
    Etty komt hier bijna wel iedere dag even, ook doet ze met me boodschappen. Ik ga wel iedere dag naar buiten en dat is dan meestal naar het dorp.
    Vandaag is het prachtig herfstweer, de zon schijnt volop en de bomen beginnen volop te kleuren.
    Lieve Silke geniet nog van de tijd dat je daar bent !
    Liefs en groetjes van oma Vlaanderen.

  • 17 Oktober 2016 - 09:17

    Ans Van Sutphen:

    Lieve Silke, ik heb tot nu toe al je reisverslagen ademloos zitten lezen en al die leuke foto's bekeken. Je bent zo enthousiast dat je wel een boek kunt schrijven! Wie weet als bijbaantje als je eenmaal afgestudeerd bent. Liefs, Ans.

  • 18 Oktober 2016 - 19:29

    Margreet En Chris Bothof:

    Altijd leuk om jouw verhalen te lezen.
    Liefs en groet, oom Chris en tante Margreet

Tags: Mysore

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Calicut

Silke

Actief sinds 17 Juli 2016
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 6694

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2016 - 25 November 2016

Stage lopen in Calicut, India

Landen bezocht: