Adembenemend Wayanad en met de trein naar Goa - Reisverslag uit Calicut, India van Silke Visser - WaarBenJij.nu Adembenemend Wayanad en met de trein naar Goa - Reisverslag uit Calicut, India van Silke Visser - WaarBenJij.nu

Adembenemend Wayanad en met de trein naar Goa

Blijf op de hoogte en volg Silke

22 September 2016 | India, Calicut

Wayanad

In het weekend van 9, 10 en 11 stond het weekend naar Wayanad gepland. Drie dagen en twee nachten slapen in een mooi resort. De taxi chauffeur stond om 07:00u klaar om naar Wayanad te vertrekken. Ik ging nog eventjes slapen en toen ik wakker werd reden we in een prachtig berglandschap vol palmbomen en plantages van thee, koffie en bananen. Hierna kwamen al snel de negen haarspeldbochten waar Wayanad bekend om staat, omdat dit geloof ik de enige weg naar Wayanad is vanaf Kerala. De haarspeldbochten waren gelukkig goed te doen, niemand werd wagenziek en eigenlijk was het gewoon een super mooi gezicht om zo een berg op te klimmen. Onderweg stopten we nog om van het uitzicht te genieten, maar helemaal bovenaan de route was het uitzicht nog vele malen mooier! Wauw! Al dat moois voorspelde al veel goeds voor Wayanad!
De eerste stop was het Pookode Lake, een bergmeer(tje) waar we op een waterfiets het meer hebben verkend en het uitzicht hebben kunnen bewonderen en genoten van de zon op het water. Onderweg naar de Banasura Dam reden we langs theeplantages, wat een mooi gezicht is dat! Heel leuk en goed om te zien waar nou de thee die ik zo graag drink vandaan komt. Er waren ook vrouwen bezig met theeplukken, met super grote zakken op hun ruggen, echt heel indrukwekkend. De Banasura Dam was super groot en is werelds een na grootste natuurlijke dam. Vooral het uitzicht vanaf de dam op het meer en de bergen was zo ontzettend mooi! Het voelde, ondanks dat ik in India ben, een beetje als Oostenrijk, daar zijn ook zulke prachtige landschappen. Na ruim een uur hier te hebben gezeten was het tijd om in te checken in het resort… WAUW WAUW en nog eens WAUW!!! Het is daar suuuuuuuper mooi! Het resort was mooi, de kamer ook, maar het uitzicht vanaf het resort op het omliggende landschap was echt adembenemend mooi. Jullie kunnen een beetje zien wat ik bedoel als je naar de bijgevoegde foto’s kijkt.
Na de lunch stond Karlad Lake op het programma, hier kan je allerlei sportactiviteiten doen. Ik ging voor de kabelbaan die 250 meter lang was en over het meer ging. Het was een hele gave ervaring, niet super stoer natuurlijk, maar toch wel echt heel cool om zo over het meer te vliegen en om je heen te kijken naar al het moois wat Wayanad te bieden heeft. We zijn met een roeiboot terug naar het vaste land gebracht en ik heb ook nog een stukje geroeid, haha, keken ze wel even van op daar! Als laatste voor die dag zijn we naar een waterval gegaan, waar we verrast werden door een zeer stevige en avontuurlijke klim naar boven. Het was niet alleen lopen, maar ook klimmen over rotsen, gebruik maken van touwen en uitkijken niet te vallen (sorry mam!). Het was heerlijk verkoelend bij de waterval en het uitzicht was ook mooi! Vanaf een andere plek was ook een uitkijkpost, waar je heel erg mooi het weidse uitzicht had over Wayanad, zo ver als je kon kijken!
Terug in het resort gelijk een duik genomen in het zwembad, dat ook weer een heel erg mooi uitzicht had!
Op zaterdag was het vroeg opstaan omdat we naar het Wild Life Sanctuary gingen om op safari te gaan. De safari was leuk, vol spanning met een jeep crossend door het bos op ‘jacht’ naar wilde dieren. Ik had een soort dierentuin opstelling verwacht (zoals bij Burgers Zoo o.i.d.) waar dus gegarandeerd was dat je dieren zou zien. Maar dit was echt ‘wild’, dus helaas niet veel gezien, ook geen tijger, haha… Wel een olifant en haar jong op een open plek gezien, dat was wel een heel erg mooi gezicht. We zijn ook niet heel diep het bos in gegaan, want dat zou echt gevaarlijk zijn volgens de jeep bestuurder, dus er zitten wel degelijk wilde dieren, alleen moet je echt geluk hebben wil je ze zien! Na de safari zijn we naar de Eddakal Caves geweest. Matthijs en ik waren er alleen niet op voorbereid dat het een lange en zware klim zou zijn om bij de grotten te komen… Wat was dat zwaar en vermoeiend en eenmaal bezweet en moe boven, bleek dat je ook nog eens trappen moest beklimmen bij de grotten zelf, haha! Het was een goede training, dat dan weer wel! Helemaal bovenaan bij de grotten was een uitzicht over het mooie en indrukwekkende Wayanad. Je begrijpt al dat Wayanad heel erg mooi is en dat ik nogal hou van mooie uitzichten, haha, hoe vaak kan ik het woord ‘uitzicht’ gebruiken in één blog… Maar het is daar ECHT heel mooi! Na deze inspanning hadden we wel een massage verdiend en niet zo maar een, maar en Aryuvedische massage. Helaas was het totaal geen goede massage, er werd over mij heen ‘gesjeesd’ alsof er een trein gehaald moest worden. De massage was het geld niet waard, maar de ervaring wel, ik kan er nu nog steeds om lachen! De rest van de dag heb ik lekker op mijn balkon doorgebracht met een boek en een puzzelboekje, even helemaal ontspannen. Het was echt heerlijk, want het regende, waardoor het was afgekoeld, maar toch zat ik lekker warm en droog op mijn balkon, MET mooi uitzicht, haha!
Zondag was de laatste dag in dit mooie paradijs. Ik vond het zó jammer om mijn plekje daar op het resort te verlaten! De terugweg heb ik alle landschappen nogmaals bewonderd en proberen in mijn hoofd op te slaan, want dit is toch wel een fantastisch mooie plek! Echt een aanrader om naar toe te gaan! ’s Avonds zijn we nog uit eten geweest met Sateesh (docent fysio) en Rajvinder (vriend/patiënt van Sateesh). Hier ontstond het plan om met zijn vieren de aankomende week naar Goa te gaan, aangezien de school toch dicht was in verband met het Onam festival. Echt een super spontaan idee en voor ik het wist was alles geregeld en geboekt!

Goa

We hadden geboekt van woensdag tot en met vrijdag, om lekker een paar daagjes naar Goa te gaan. In de nacht van dinsdag op woensdag vertrok de trein om 02:00u richting Goa. Dit was al een hele ervaring om in een trein in India te zitten, laat staan er te overnachten. Het was allemaal goed voor elkaar. We hadden een deel van de coupe met zijn vieren, dus dat was wel prettig, want Sateesh en Rajvinder kennen als geen ander hoe het in een Indiaase trein allemaal werkt. Ik heb prima geslapen in de trein, door oordoppen en een slaapmasker, haha. Toen ik wakker werd, was het nog zo’n anderhalf uur tot aankomst in Goa. De treinreis duurde ongeveer negen uur, want Goa ligt ruim 500 kilometer van Calicut vandaan. Na inchecken in het hotel gingen we omkleden want het was tijd voor het strand!! Hier mag er wel gezwommen worden, in Calicut mag dat namelijk niet. Eerst gingen we naar Baga Beach, best een mooi strand, maar heel veel barretjes en best veel mensen met een slokje op. Het zwemmen was ook niet helemaal top, omdat de strandwacht ons steeds terug riep, want we zouden te ver in de zee zijn… we stonden serieus tot onze knieën in het water. Maar de reden was dat het nu regenseizoen is en dat dan de zee gevaarlijker is. Ik zag het niet en tja de Noordzee is serieus nog gevaarlijker vergeleken met deze zee. Dit was dus best wel een beetje teleurstellend. En achteraf lees ik ook overal dat Baga Beach niet het beste strand van Goa is. Na Baga Beach hebben we nog Cangalute Beach geprobeerd, dit strand ligt heel dicht bij het hotel, alleen was het hier helaas hetzelfde verhaal. Uiteindelijk zijn we maar gaan zwemmen in het zwembad van het hotel. ’s Avonds gezellig gegeten bij een restaurant aan het strand en daarna nog wat gedronken bij Tito’s, dit is een hele bekende bar in Goa.
Donderdag stond in het teken van sightseeing, omdat de stranden een beetje tegenvielen. We zijn naar Fort Aguada en Fort Reis Mago geweest, waar bij de laatste een mooi uitzicht over de standen te bewonderen was. Palmbomen, zee en strand, dat is toch wel een erg mooi gezicht! Hierna wou Sateesh graag architectuur bekijken in Old Goa. Old Goa is een beetje Portugees qua sfeer en voelt ook heel Europees aan. Hier hebben we de Church of St. Francis of Assisi en Basilica Bom Jesus bekeken. Dit was wel mooi, maar ik heb al vaker een kerk gezien en ook wel veel mooiere dan deze. Wel was het leuk om te zien dat onze Indiase vrienden er enthousiast van werden! Hierna was de dag al weer voorbij en hebben we de dag afgesloten bij Tito’s. Hier heerlijk gegeten, daarna voetbal gekeken, want Feyenoord speelde en dat wou Matthijs wel graag zien. Dat kan namelijk hier, gewoon Nederlands voetbal kijken, omdat iedereen hier fan is van de Nederlandse voetbal teams, haha! Daarna zelfs nog het uitgaansleven een beetje verkend!
Vrijdag was de laatste dag in Goa en ook de dag dat ik hoopte nog te kunnen surfen. Dat ging helaas niet door, omdat mij wel duidelijk werd dat het hoogseizoen nog niet was begonnen en surfen ook te ‘gevaarlijk’ was in verband met het regenseizoen. Anjuna Beach was mooi, alleen waren er veel rotsen en was het daardoor niet echt een strand te noemen. Vagator Beach was wel een mooi strand, waar volgens internet ook wel eens gesurft wordt, maar natuurlijk niet wanneer ik er ben… We hadden hier wel kunnen zwemmen, maar omdat we nog naar Palolem Beach gingen stelden we het uit tot daar. Palolem Beach in South Goa was wel echt een mooi strand! Hier nog wel leuk kunnen zwemmen, maar ook niet te ver, want dan werden we wel weer terug geroepen door de strandwacht. Hierna was het tijd om even wat te eten en daarna de trein terug naar Calicut te nemen.
Al met al viel Goa eigenlijk wel een beetje tegen, als je een soort Bali van India verwacht. Ik denk dat het grotendeels komt door de locatie waar wij zaten en doordat we niet op het goede moment in Goa waren. Vanaf oktober tot januari is het daar hoogseizoen en is er dus ook meer te beleven. Maar ondanks dat heb ik wel genoten van de drie dagen in Goa en was het heel gezellig om met de twee Indiase jongens te kletsen. Echt wel interessant hoe groot het verschil is tussen Nederland en India als ik naar hun verhalen luister! Dus ondanks de teleurstelling heb ik mij wel zeker vermaakt in Goa!

Zo zijn jullie al moe van de verhalen over de ‘mooie uitzichten in India’? Het is een prachtig land, maar ik moet nog steeds dagelijks wennen aan alle verschillen met Nederland en de typische ‘rare Indiase dingen’, haha! Groetjes uit India en tot de volgende blog!

  • 22 September 2016 - 18:28

    Yvonne :

    Hé Silke, Wat een heerlijk verhaal weer. Het blijft een land vol verrassingen, je mag er bergbeklimmen zonder ervaring en in zee maar tot je knieën. Ha ha... En gelukkig zaten jullie gewoon in de trein, inplaats van boven op het dak

  • 22 September 2016 - 20:08

    Ineke:

    Lieve Silke,
    Het is een heerlijk om je verhalen te lezen; genieten!
    En ik ben natuurlijk alleen maar blij dat er goed op jou wordt gepast in het verre India.
    Ook al kun je dat prima zelf, het is toch fijn dat je lieve mensen om je heen hebt, die weten wat de gewoonten en gebruiken zijn en de risico's.


  • 22 September 2016 - 22:46

    Jessica:

    Hoi Silke,

    Wat geniet je daar enorm! Fijn om te lezen en ook ontzettend leuk om jouw avonturen te volgen.
    Wij wensen je natuurlijk nog een supertijd toe en we blijven lekker meelezen.

    groetjes Alwin en Jessica

  • 22 September 2016 - 22:53

    Riny:

    Hoi Silke,

    Een leuk verhaal! Dit zijn herinneringen die niemand je af kan nemen!

    Knuffels,

    Papa

  • 22 September 2016 - 22:53

    Riny:

    Hoi Silke,

    Een leuk verhaal! Dit zijn herinneringen die niemand je af kan nemen!

    Knuffels,

    Papa

  • 27 September 2016 - 11:16

    Margreet En Chris Bothof:

    Lieve Silke,

    Wat ziet het er mooi uit! Echt genieten.

    Liefs en groet, tante Margreet

  • 28 September 2016 - 19:42

    Anita Kasper:

    Super dat je zoveel beleeft en zoveel van India ziet. Geweldig!
    lieve groeten Anita

  • 01 Oktober 2016 - 18:51

    Oma Vlaanderen :

    Hallo Silke, Eindelijk een berichtje van mij, maar ik wist niet meer goed hoe het moest. Maar vandaag waren Brend zijn ouders hier en heeft Kees me even wegwijs gemaakt. Ik heb nog niets van je verslag gelezen, maar dat komt nog wel. Het is wel stil zo alleen, vooral als alle visite weer weg is.Maar verder gaat het wel goed.Voor nu liefs en groetjes, oma Vlaanderen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Calicut

Silke

Actief sinds 17 Juli 2016
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 6687

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2016 - 25 November 2016

Stage lopen in Calicut, India

Landen bezocht: